Medycyna rodzinna

Lekarz rodzinny jest - w dużym uproszczeniu - zarówno pediatrą jak i internistą. Medycyna rodzinna koncentruje się na świadczeniu kompleksowej opieki zdrowotnej dla pacjentów w różnym wieku, także dzieci od pierwszych tygodni życia, bez względu na płeć czy schorzenia.

DR BUDNIAK PRZYJMUJE PACJENTÓW PRZY UL. 28 CZERWCA 1956 R.

Vilda Clinic - lekarz rodzinny prywatnie w Poznaniu

Lekarze specjalizujący się w medycynie rodzinnej nazywani są także lekarzami pierwszego kontaktu, gdyż są zwykle rzeczywiście pierwszym punktem kontaktu pacjenta z systemem opieki zdrowotnej. Pacjenci zgłaszają się do lekarza rodzinnego z różnymi problemami zdrowotnymi i oczekują całościowej opieki, diagnozy oraz dalszych wskazań lub skierowań do specjalistów, jeśli jest to konieczne. Lekarze rodzinni zapewniają kompleksową opiekę zdrowotną, obejmującą różne obszary medycyny, takie jak profilaktyka, diagnostyka, leczenie chorób, zarządzanie przewlekłymi schorzeniami, zdrowie psychiczne, opieka nad dziećmi, opieka nad osobami starszymi itp.

Lekarz rodzinny - kiedy się zgłosić?

W jakich sytuacjach warto korzystać z konsultacji lekarza pierwszego kontaktu?

• Opieka rutynowa. Regularne wizyty kontrolne u lekarza rodzinnego są ważne dla monitorowania stanu zdrowia, wykrywania wcześniejszych oznak chorób, profilaktyki oraz utrzymania ogólnego dobrego stanu zdrowia. Zaleca się, aby osoby dorosłe przynajmniej raz w roku odwiedzały lekarza rodzinnego, a dzieci i młodzież powinny uczestniczyć w regularnych wizytach zgodnie z zaleceniami pediatrycznymi.

• Problemy zdrowotne ogólne. Zalicza się tu np. infekcje układu oddechowego, ból gardła, wysypka, bóle i dolegliwości, które nie są nagłe lub pilne. Lekarz rodzinny może przeprowadzić odpowiednie badania, zdiagnozować i zalecić leczenie lub skierować do specjalisty, jeśli jest to konieczne.

• Przewlekłe schorzenia, takie jak nadciśnienie tętnicze, cukrzyca, choroba serca, astma lub inne. W takich wypadkach lekarz rodzinny będzie odpowiednim specjalistą zarówno do monitorowania i zarządzania tymi stanami, jak również przepisywania lekarstw. Pacjent może wówczas kontynuować leczenie zalecone przez specjalistę.