Pulmonologia dziecięca

DR MIKOŚ PRZYJMUJE PACJENTÓW PRZY UL. 28 CZERWCA 1956 R.

Pulmonolog dziecięcy w Poznaniu - zakres oferowanej pomocy

Pulmonolog to specjalista zajmujący się schorzeniami układu oddechowego. Opiekuje się przede wszystkim tymi, którzy cierpią na przewlekłe dolegliwości oddechowe lub mają wrodzone wady układu oddechowego. Pulmonolog dziecięcy zajmuje się diagnozowaniem, leczeniem oraz profilaktyką chorób układu oddechowego u dzieci. Lekarz pulmonolog opiekuje się pacjentami cierpiącymi na choroby takie, jak mukowiscydoza, astma oskrzelowa czy wrodzone wady układu oddechowego. Pomaga także dzieciom z nawracającymi infekcjami dróg oddechowych oraz alergiami wziewnymi.

Do wizyty u pulmonologa dziecięcego powinny skłonić objawy takie jak:

• trudności w oddychaniu,

• duszność,

• uporczywy kaszel,

• częste infekcje dróg oddechowych,

• bóle lub ucisk w klatce piersiowej,

• zaburzenia oddychania (szybki lub wolny, płytki lub głęboki oddech),

• krwioplucie,

• trudności w pełnym oddychaniu,

• trudności w oddychaniu nawet podczas niewielkiego wysiłku lub świszczący oddech.

W procesie diagnozowania schorzeń układu oddechowego pulmonolog dziecięcy może skierować pacjenta na różnego rodzaju testy, takie jak badania krwi, RTG klatki piersiowej, USG płuc, spirometria, gazometria, wymazy z dróg oddechowych, tomografia komputerowa, bronchoskopia, FeNO czy testy alergiczne.

Pulmonolog dziecięcy w Poznaniu - badania FeNO i spirometria

W naszym centrum medycznym w Poznaniu wykonać można badanie FeNO (polecane astmatykom) oraz spirometrię. Na czym polegają te badania?

Badanie poziomu tlenku azotu w wydychanym powietrzu (FeNO)

FeNO to badanie służące do diagnozowania astmy poprzez analizę wydychanego powietrza. Jest proste i łatwe do wykonania, a wraz z innymi badaniami diagnostycznymi może pomóc Twojemu lekarzowi ustalić, na jaki rodzaj astmy cierpisz. Dlaczego jest ono takie ważne?

• Badanie FeNO pomaga lepiej zrozumieć i kontrolować astmę. Mierzy stan zapalny dróg oddechowych.

• Wiedząc, na jaki rodzaj astmy cierpisz, możesz: rozpoznawać, kiedy leki działają prawidłowo.

• Dzięki badaniu i odpowiedniej diagnozie możesz unikać zagrażających życiu ataków astmy.

Jak wykonuje się badanie FeNO? Jest ono bezpieczne i łatwe do przeprowadzenia u dorosłych i dzieci.

Podczas badania będziesz wydmuchiwać powietrze przez ustnik z filtrem. Przed badaniem:

• Unikaj wysiłku fizycznego przez co najmniej 1 godzinę

• Unikaj palenia przez co najmniej 1 godzinę

• Unikaj gorących napojów, kofeiny i alkoholu przez co najmniej 1 godzinę

• Unikaj pokarmów bogatych w azotany, takich jak zielone warzywa

• liściaste (np. seler, por, buraki, sałata i szpinak) przez co najmniej 3 godziny

• Przed badaniem można normalnie przyjmować leki.

Badanie czynnościowe układu oddechowego - spirometria

Spirometria jest badaniem, które polega na sprawdzeniu czynności płuc. Podczas badania będziesz wydmuchiwać powietrze przez ustnik z filtrem.
Badania FeNO i spirometrię wykonuje  diagnosta laboratoryjny, który na co dzień pracuje w szpitalu dziecięcym w Poznaniu, mgr Michał Mikoś.